Microsoft 365


Možnosti spolupráce s externími partnery

Spolupráce s externími partnery v rámci Microsoft 365 typicky zahrnuje:

  • Sdílení vybraných dokumentů a složek z OneDrive nebo dokumentových knihoven („Dokumentů“ Sharepointu nebo „Souborů“ v Teams).
  • Přidání partnerů mezi členy týmu Teams, skupiny Microsoft 365 nebo „prostoru“ Sharepointu.

Pro přístup k souborům a složkám je možné vytvořit odkaz pro sdílení s konkrétními lidmi, který vyžaduje po uživateli přihlášení a omezuje přístup pouze na vybrané partnery – jedná se o doporučený způsob sdílení ve většině případů. Pro sdílení necitlivých dat lze využít anonymní odkaz, který nevyžaduje přihlášení a k datům může přistoupit kdokoliv i po opakovaném přeposlání odkazu. Platnost odkazů lze časově omezit při jejich vytvoření.

Členem Sharepointu nebo týmu Teams se může stát pouze přihlášený (autentizovaný) uživatel.

 

Na začátku září 2024 došlo ke změně způsobu autentizace uživatelů při přístupu ke sdílenému obsahu. Pro přidávání partnerů do týmů Teams a prostoru Sharepoint pomocí e-mailové adresy neprovázané s účtem Microsoft 365 nebo soukromým účtem Microsoft již nebude nutné vytvářet soukromé účty Microsoft, ale bude možné pro přístup využít jednorázové kódy.

Pro dříve nastavená sdílení a členství platí:

  • Členství v týmech Teams a prostorách Sharepoint není změnou ovlivněno. Někteří partneři budou muset nově odsouhlasit podmínky zpracování jejich údajů použitých při spolupráci v prostředí Microsoft 365 MU.
  • Odkazy pro sdílení souboru či složky na konkrétní e-mailovou adresu nebudou platné, pokud původní sdílející již nemá oprávnění k danému prostředku, a bude možná potřeba je znovu vytvořit.

Od externího partnera je potřeba získat identitu (ve tvaru e-mailové adresy):

  • Pokud má partner účet Microsoft 365, požádejte jej, ať vám pošle e-mailovou adresu, kterou se typicky hlásí do svého domovského Microsoft 365 (např. na MU je to učo@muni.cz, zatímco fakultní e-mailové adresy mohou být vedeny na fakultních serverech a v Microsoft 365 MU nejsou funkční). Pro přístup k souborům/složkám/do týmu pak použije přihlášení do své organizace.
  • Pokud partner účet Microsoft 365 nemá, nechť pošle svoji pracovní e-mailovou adresu. Pro ověření přístupu (přihlášení) mu do schránky dorazí jednorázový kód. Přihlášení má pak omezenou platnost 24 hodin, po které dojde k opětovné výzvě k zadání nového kódu.
  • Pokud má partner soukromý účet Microsoft, může poslat jeho adresu. Pro přístup pak použije přihlášení k tomuto účtu. Tuto variantu nedoporučujeme – je vhodnější, když partner používá své služební/firemní přihlašovací údaje a adresy.
  • Výjimečně lze partnerovi vytvořit licencovaný sponzorovaný (guest) účet v prostředí Microsoft 365 MU. Pak se hlásí pomocí učo@muni.cz a přiděleného hesla.

Časová omezení přístupů:

  • Platnost odkazů ke sdílení lze časově omezit při jejich vytvoření.
  • Jednorázové kódy pro přihlášení je potřeba uplatnit během 30 minut od vygenerování. Přihlášení je pak platné 24 hodin, tj. po tuto dobu není nutné opětovně kód zadávat.
  • První přihlášení po zaslání odkazu ke sdílení nebo přidání do týmu Teams pro partnery, kteří s MU dříve, nebo více jak rok nespolupracovali, musí proběhnout během 90 dnů, poté pozvánka přestane fungovat a je potřeba partnera pozvat znovu.
  • Pokud partner není součástí žádného týmu Teams a nepřistoupil k žádnému nasdílenému prostředku déle než 1 rok, jsou mu všechny přístupy včetně odkazů ke sdílení odebrány.

Co je možné sdílet

Dokumenty a služby

  • OneDrive pro firmy: přes účty Microsoft 365, soukromé účty Microsoft, e-mailové adresy i anonymně.
  • Soubory Skupin Microsoft 365 a týmů Teams: přes účty Microsoft 365, soukromé účty Microsoft, e-mailové adresy. O možnost používat anonymní odkazy je třeba požádat IT ServiceDesk.
  • Soubory Sharepointu: přes účty Microsoft 365, soukromé účty Microsoft, e-mailové adresy. O možnost používat anonymní odkazy je třeba požádat při zakládání Sharepointu nebo dodatečně požádat IT ServiceDesk.

 Další informace o sdílení dokumentů

Microsoft Teams

Skupiny Microsoft 365

Členem se mohou partneři stát s účty Microsoft 365, soukromými účty Microsoft i přes e-mailové adresy nesvázané s účty Microsoft (@seznam.cz, @gmail.com, @firma.cz).

Partner má potom přístup k webu Skupiny Microsoft 365, úložišti („Souborům“), OneNote, Planneru, Teams a Stream. Nemá přístup ke schránce a kalendáři skupiny a nemůže přidávat komentáře k úkolům v Planneru.

Komunity Viva Engage (dříve Yammer)

Externisté nemohou být členy komunit Viva Engage.

Pracovní prostory Sharepoint

Členem se mohou stát partneři s účty Microsoft 365, soukromými účty Microsoft i přes e-mailové adresy nesvázané s účty Microsoft (@seznam.cz, @gmail.com, @firma.cz).

Další součásti Microsoft 365

Poštovní schránky

K poštovním schránkám Microsoft 365 v současné době není možné externím účtům umožnit přístup.

Praktické návody

Sdílení dokumentu nebo složky s externím partnerem – postup pro sdílejícího

1
Vyberte příslušný dokument nebo složku a klikněte na ikonu Sdílet. Zde zadejte adresu externího partnera, se kterým budete dokument nebo složku sdílet.

2
Objeví se informace, že soubor či složka bude sdílen mimo MU. Klikněte na tlačítko Pokračovat.

3
Kontrolu sdílení můžete provést pomocí funkce Spravovat přístup. Tu najdete pod tlačítkem Sdílet přímo v dokumentu nebo pod ikonou tří teček u souboru či složky ve OneDrive či Sharepointu.

Sdílení dokumentu nebo složky s externím partnerem – postup pro ext. partnera

1
Partner obdrží po nasdílení souboru nebo složky e‑mail na zadanou adresu.

Pozor: Je vhodné zkontrolovat také složku nevyžádané pošty, některé poštovní systémy mohou automatické zprávy o sdílení vyhodnotit jako spam (viz ukázka z Gmailu).

2
Pokračujte kliknutím na tlačítko Otevřít.

Pozor: Může se stát, že e-mailový klient zobrazí varování o důvěryhodnosti odkazu. V takovém případě pokračujte kliknutím na tlačítko Přesto otevřít.

3
Po kliknutí na odkaz se otevře přihlašovací okno, kam zadáte e-mailovou adresu, na kterou vám byl nasdílen dokument či složka.

V některých případech je nutné adresu ještě jednou potvrdit (typicky e-mailové adresy v doméně Seznam.cz).

Druhé přihlašovací okno:

4
Po zadání e-mailové adresy bude na daný e-mail poslán jednorázový ověřovací kód. Jeho platnost je 30 minut.

Takto vypadá e-mail s ověřovacím kódem:

5
V dalším kroku je nutné potvrdit oprávnění pro zpracování dat o účtu v tenantu MUNI.

6
Nyní se zobrazí sdílený dokument či složka.

Přidání externího partnera do týmu Teams – postup pro sdílejícího

1
V Teams u vybraného týmu klikněte na tři tečky a následně na Přidat člena.

2
Zadejte e-mailovou adresu externího partnera a klikněte na tlačítko Přidat.

Přidání externího partnera do týmu Teams – postup pro ext. partnera

1
Externímu partnerovi dorazí e-mail s pozvánkou do týmu v Teams. Pro připojení se do týmu je nutné kliknout na tlačítko Otevřít Microsoft Teams.

2
Zobrazí se nové okno s oznámením o zaslání jednorázového ověřovacího kódu na e-mailovou adresu.

Takto vypadá e-mail s ověřovacím kódem. Platnost kódu je 30 minut.

Zadejte kód a klikněte na Přihlásit se.

3
Po zadání kódu je nutné v dalším kroku potvrdit oprávnění pro zpracování dat o účtu v tenantu MUNI.

4
Následuje okno, kde je možné vybrat spuštění desktopové nebo webové aplikace Teams. Pro většinu činností v týmu stačí webová aplikace. Desktopovou aplikaci je možné stáhnout pomocí tlačítka, v případě už provedené instalace je možné ji rovnou spustit.

5
Po výběru dojde ke spuštění dané aplikace a zobrazí se tým, do kterého byl externí partner pozván.

Přidání externího partnera do Sharepointu – postup pro sdílejícího

1
Na webu příslušného Sharepointu klikněte na nastavení (ikona ozubeného kola v pravém horním rohu) a dále na Oprávnění k webu.

2
Zde klikněte na Sdílet web.

3
Zadejte e-mailovou adresu externího partnera a přidělte mu příslušné oprávnění k webu. Standardně je nastaveno oprávnění Číst, kdy může partner přistupovat k dokumentům, ale nemůže je měnit. Pokud chcete, aby mohl dokumenty měnit, nastavte oprávnění na Upravit. Můžete také napsat krátkou zprávu, která informuje o tom, proč je partner přizván do Sharepointu. Poté klikněte na tlačítko Přidat.

Bez popisku

Pozor: Pokud se po zadání adresy objeví toto varování, váš Sharepoint web nemá povolené sdílení pro externí partnery. V takovém případě pošlete požadavek pro povolení na it@muni.cz a uveďte celou URL adresu vašeho Sharepoint webu (stačí zkopírovat z adresního řádku vašeho internetového prohlížeče).

Přidání externího partnera do Sharepointu – postup pro ext. partnera

1
Na zadaný e-mail externího partnera dorazí zpráva s odkazem na sdílený Sharepoint web. Pro připojení se do Sharepointu je nutné kliknout na název webu v e-mailu.

Některé e-mailové aplikace mohou zobrazit varování ohledně důvěryhodnosti odkazu (zde např. Gmail). Pokračujte kliknutím na Přesto otevřít.

2
Po kliknutí na odkaz se otevře přihlašovací okno, kam zadáte e-mailovou adresu, na kterou vám přišel zvací e-mail a kliknete na tlačítko Další.

3
Zobrazí se nové okno s oznámením o zaslání jednorázového ověřovacího kódu na e-mailovou adresu.

Takto vypadá e-mail s ověřovacím kódem. Platnost kódu je 30 minut.

Zadejte kód a klikněte na Přihlásit se.

4
Po zadání kódu je nutné v dalším kroku potvrdit oprávnění pro zpracování dat o účtu v tenantu MUNI. Klikněte na tlačítko Přijmout.

5
Po schválení oprávnění se zobrazí sdílený Sharepoint web.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.