Pravidla používání IT MU

IT MU je „soubor technického a programového vybavení, sítí a služeb, který je určen ke zpracování dat na MU“, tedy jinými slovy počítačová technika, programy a služby spravované a poskytované Masarykovou univerzitou svým zaměstnancům a studentům.

Tato pravidla jsou metodickým předpisem, jež je závazný pro všechny zaměstnance a studenty MU. Pravidla navazují na interní směrnice MU a existující doporučení. Pravidla jsou koncipována tak, aby uživatelům poskytla jejich srozumitelný výklad a odkazy na související návody. Na jednom místě tak naleznete všechny klíčové informace pro bezpečné a efektivní využívání IT na MU. Jednotlivá pracoviště si tato pravidla mohou dále rozšířit či zpřísnit, nikoliv však rozvolnit.

Dodržováním uvedených pravidel a vyhýbáním se zakázaným činnostem přispíváte k bezpečnému, spolehlivému a efektivnímu fungování informačních technologií Masarykovy univerzity. Pokud máte jakékoli dotazy nebo potřebujete další informace, neváhejte kontaktovat IT podporu.

Přehled všech pravidel

Povinnosti

Bližší popis, z jakých konkrétních směrnic povinnosti vycházejí a jak IT MU využívat, abyste se vyvarovali jejich případnému porušování:

1. Používejte IT MU pro pracovní nebo studijní účely

Důvod: Ochrana reputace a bezpečnosti instituce a efektivní využití dostupných zdrojů IT MU.
Reference: Směrnice č. 10/2017 - Používání informačních technologií, čl. 3.

Co dělat:

  • Využívejte prostředky IT MU zejména k plnění pracovních nebo studijních úkolů.
  • Pro komunikaci a ukládání dat souvisejících s vašimi pracovními či studijními povinnostmi využívejte pouze oficiální univerzitní platformy (váš univerzitní e-mail, cloudové prostředí Microsoft 365, Google Workspace).

 Co nedělat:

  • Nepoužívejte IT MU pro osobní komerční aktivity, politickou či náboženskou agitaci nebo jakékoli nelegální činnosti.

Doporučujeme

Pro seznámení se s širokými možnostmi Microsoft 365 můžete absolvovat online kurz základů Microsoft 365.

2. Chraňte důvěrnost a integritu přihlašovacích údajů

Důvod: Nepovolené sdílení nebo slabá hesla mohou umožnit útočníkům zneužít vaše přihlašovací údaje, což může mít vliv i na fungování IT MU.
Reference: Směrnice č. 10/2017 - Používání informačních technologií, čl. 4.

Co dělat:

  • Udržujte své přihlašovací údaje jako důvěrné a používejte je výhradně vy sami.
  • V případě podezření na kompromitaci ihned kontaktujte IT podporu nebo Kyberbezpečnostní tým MU.

 Co nedělat:

  • Nesdílejte své heslo ani jiné autentizační údaje s ostatními osobami.
  • Nepoužívejte jednoduchá či snadno uhodnutelná.

Doporučujeme

Projděte si online kurz Kyberkompas, v němž se seznámíte se základy kyberbezpečnosti. Začněte používat správce hesel (jak na to zjistíte v Kyberkompasu).

3. Bezpečnostní incidenty okamžitě hlaste

Důvod: Včasná reakce umožňuje rychlou nápravu a minimalizaci škod, které by mohly ohrozit bezpečnost IT MU.
Reference: Směrnice č. 10/2017 - Používání informačních technologií, čl. 3, odst. 3c.

Co dělat:

 Co nedělat:

  • Neignorujte či neodkládejte hlášení incidentů, ani když se vám zdá, že jde o drobný problém.
  • Nepokoušejte se bezpečnostní incidenty řešit sami.

Doporučujeme

Pro nahlášení podvodných e-mailů můžete použít i dedikované tlačítko v Outlooku.

4. Pravidelně čtěte e-maily a reagujte na oficiální komunikaci

Důvod: Okamžitá reakce na oficiální komunikaci zajistí, že jste vždy informováni a předejdete případným bezpečnostním rizikům.
Reference: Směrnice č. 10/2017 - Používání informačních technologií, čl. 3, odst. 4.

Co dělat:

  • Pravidelně kontrolujte svou univerzitní e-mailovou schránku (či schránky) a reagujte na důležitá oznámení týkající se bezpečnosti, aktualizací či změn v pravidlech.
  • Důsledně dodržujte pokyny obsažené v oficiálních e-mailech.
  • Pokud si nejste jistí, co přesně je po vás vyžadováno, neváhejte se zeptat.

Co nedělat:

  • Neignorujte zprávy zaslané na váš univerzitní e-mail. Mohou obsahovat klíčové informace o změnách v IT politice či upozornění na bezpečnostní hrozby, které mohou vyžadovat vaši akci (např. aktualizace systému či hlášení incidentů).
  • Nenastavujte si přeposílání pošty na soukromé e-maily (např. Google, Seznam) ani nepřidávejte k těmto soukromým účtům odesílání z adres MUNI. Kvůli technickým opatřením zvyšujícím bezpečnost nemusí tyto zprávy dorazit.

Doporučujeme

Zkontrolujte si, zda máte dobře nastaveno filtrování nevyžádané pošty a spamu v Outlooku.

Nejspíš máte více univerzitních e-mailů. Nastavte si přesměrování do jednoho z nich.
Využíváte-li na svých zařízeních e-mailové klienty, používejte pouze doporučené konfigurace serverů příchozí a odchozí pošty.

5. Dodržujte pokyny a nařízení správců IT na MU

Důvod: Řízením se předepsanými pravidly přispíváte k jednotné a bezpečné správě IT MU. Centrálním správcem je ÚVT, zatímco správcem konkrétního prvku IT MU je zaměstnanec MU pověřený jeho správou (typicky pracovníci fakultních CIT).
Reference: Směrnice č. 10/2017 - Používání informačních technologií, čl. 3, odst. 3a.

Co dělat:

      • Postupujte podle všech pokynů a pravidel vydaných správci IT MU nebo dalšími odpovědnými osobami (nadřízení, Kyberbezpečnostní tým MU).
      • Používejte pouze schválené a podporované softwarové a hardwarové prostředky.

 Co nedělat:

  • Nepoužívejte nepovolené aplikace, software nebo zařízení, které nebyly schváleny správcem IT.
  • Neobcházejte technická omezení a bezpečnostní opatření nastavená pro ochranu IT MU.

Doporučujeme

Zjistěte si kontakt na vašeho nejbližšího IT správce, ať víte, na koho se v případě technických potíží obrátit.

6. S citlivými a osobními údaji pracujte uvážlivě

Důvod: Prevence úniku dat a ochrana osobních údajů v souladu s legislativními požadavky (např. GDPR). Použití univerzitou spravovaných platforem pro komunikaci a sdílení dat se snižuje riziko úniku informací třetím stranám.
Zdroj: Směrnice MU č. 1/2018 - Ochrana a zpracování osobních údajů.

Co dělat:

  • Pro ukládání a sdílení dat souvisejících s vaší prací využívejte pouze univerzitou doporučená úložiště.
  • Informace sdílejte pouze s těmi, kdo k nim mají míst přístup, a pouze skrze univerzitou spravované kanály (např. MS Teams, či univerzitní e-mail).
  • Při práci s citlivými a osobními údaji zachovávejte důvěrnost osobních a citlivých údajů, které zpracováváte.
  • Při práci s osobními údaji dodržujte všechny povinnosti vyplývající z GDPR, směrnice MU č. 1/2018 - Ochrana a zpracování osobních údajů a řiďte se zásadami a doporučeními pro jejich zpracování.

Co nedělat:

  • Nepoužívejte pro sdílení citlivých a osobních údajů osobní komunikační platformy (soukromý e-mail, Messenger, WhatsApp, Signal, Telegram, Discord, Slack apod.).
  • Nesdílejte interní informace související s prací, citlivé ani osobní údaje pomocí veřejných cloudových služeb (typicky uschovna.cz, leteckaposta.cz, ulozto.cz, webshare.cz aj.) ani vašich soukromých.
  • Nepoužívejte osobní e-mailové účty nebo osobní komunikační platformy jež nejsou spravované univerzitou k přenosu a sdílení citlivých či osobních informací.

Doporučení

Pro zvýšení bezpečnosti či komfortnější používání IT prostředí a služeb MU je vhodné řídit se několika dalšími doporučeními:

1. Používejte správce hesel a vícefaktorové autentizace

Důvod: Tato opatření výrazně snižují riziko neoprávněného přístupu i při kompromitaci jednoho z autentizačních prvků.​
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

 Doporučujeme:

  • Používejte správce hesel, který vám pomůže vytvářet a bezpečně uchovávat komplexní a jedinečná hesla.
  • Aktivujte si vícefaktorovou autentizaci (MFA) pro univerzitní služby.
  • Používejte MFA i na osobních účtech, zejména u e-mailů, sociálních sítí a bankovnictví. Odkazy na ty nejčastější naleznete v Kyberkompasu.

 Nedoporučujeme:

  • Nepoužívejte opakovaně stejné heslo pro různé služby.
  • Vyhněte se používání slabých a snadno prolomitelných hesel.
  • Je-li to možné, vyhněte se jednofaktorovému ověření pouze na základě hesla nebo PINu.

2. Pravidelně aktualizujte software i operační systém

Důvod: Aktualizace opravují bezpečnostní díry, které mohou být zneužity útočníky, čímž zvyšují bezpečnost vašeho zařízení i celého IT MU.
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

 Doporučujeme:

  • Nastavte si automatické aktualizace operačního systému a softwaru tam, kde je to možné.
  • Pravidelně kontrolujte a instalujte dostupné aktualizace operačního systému a aplikací, u nichž to možné není.
  • Počítače s MS Windows je vhodné občas (např. 1× týdně) restartovat.

 Nedoporučujeme:

  • Neodkládejte instalaci aktualizací, zejména pokud se jedná o bezpečnostní opravy.
  • Vyhněte se používání zastaralého softwaru a hardwaru, pro které již výrobce neposkytuje podporu ani formou bezpečnostních záplat a aktualizací.

3. Chraňte účet na zařízení autentizací a automatickým zámkem obrazovky

Důvod: Automatický zámek a silná autentizace účtu chrání vaše zařízení před zneužitím, pokud je zanecháno bez dozoru.
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

 Doporučujeme:

      • Aktivujte automatický zámek obrazovky, který se spustí po krátké době nečinnosti (doporučujeme 5 minut).
      • Pro uživatelský účet na zařízení použijte silné heslo či biometrické ověření (otisk prstu, sken obličeje).

 Nedoporučujeme:

      • Nenechávejte vaše zařízení odemčené, pokud opouštíte své pracoviště.
      • V žádném případě nepoužívejte účet bez hesla či jiné adekvátní metody autentizace.
      • Nepoužívejte gesto pro odemčení telefonu či tabletu, lze jej snadno odpozorovat.

4. Automatizujte zálohování svých dat

Důvod: Pravidelné zálohování zajišťuje, že vaše data jsou chráněna proti ztrátě způsobené hardwarovým selháním, útokem ransomware nebo jinými nečekanými událostmi.
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

 Doporučujeme:

 Nedoporučujeme:

  • Nepodceňujte důležitost zálohování; neprovádějte zálohy ručně a nepravidelně.
  • Neukládejte pracovní data pouze na lokální zařízení (disk vašeho počítače), aniž by byla pravidelně zálohována na bezpečném místě.

5. Zabezpečte vaší domácí síť

Důvod: Zabezpečená domácí síť poskytuje bezpečné prostředí pro práci mimo kampus a zajišťuje, že přenos dat probíhá bez rizika zneužití či neautorizovaného přístupu.
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

Doporučujeme:

  • Ujistěte se, že vaše domácí síť je chráněna silným heslem a využívá aktuální šifrovací standardy (ideálně WPA3, minimálně WPA2).
  • Pravidelně kontrolujte, zda firmware vašeho routeru je aktuální a jestli máte správně nastavené bezpečnostní opatření (např. zakažte WPS, skryjte ESSID).

 Nedoporučujeme:

  • Nepoužívejte výchozí hesla nebo slabá, snadno prolomitelná hesla.
  • Nespoléhejte se na výchozí konfigurace routeru.

6​. Na veřejných Wi‑Fi sítích a při pobytu v zahraničí používejte VPN

Důvod: Veřejné Wi‑Fi sítě a zahraniční prostředí představují zvýšené riziko při odposlouchávání komunikace a zneužití dat. Použití VPN (v kombinaci s antivirem a firewallem) snižují tato rizika.
Reference: Doporučení pro bezpečný pohyb v kybersvětě, NÚKIB.

 Doporučujeme:

      • Připojujete-li se k veřejným Wi‑Fi sítím (ať už s heslem nebo bez), případně se připojujete v zahraničí, zejména v zemích s vyšším rizikem kybernetických útoků (např. Rusko, Čína, Írán, Bělorusko), vždy používejte eduVPN (Virtual Private Network) pro šifrování a zabezpečení přenosu dat.
      • Používejte antivirový software a mějte aktivovaný firewall (typicky součást antivirového software).

 Nedoporučujeme:

      • Nepoužívejte veřejné Wi‑Fi sítě bez ochranných opatření, jako je VPN, nebo bez dalších šifrovacích metod, protože tyto sítě jsou často cílem útoků a mohou být zneužity k odposlechu vašich dat.
      • Nejste-li připojeni přes VPN, v žádném případě nepracujte s citlivými informacemi veřejných Wi-Fi sítích.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.