Hlášení bezpečnostních incidentů
Bezpečnostní incidenty vyžadují řešení a úzkou spolupráci mezi uživatelem, který je nahlásí, a expertem, jenž je analyzuje. Na Masarykově univerzitě se o jejich řešení stará kyberbezpečnostní tým CSIRT-MU. Efektivní hlášení incidentu uživatelem nejen snižuje hrozby, ale je zároveň jeho povinností. Níže představujeme postup pro jejích účinné hlášení.
Jaké incidenty řeší kyberbezpečnostní tým MU?
Jedná se tedy pouze o ty incidenty, které se odehrávají v IT prostředí a síti MU (např. webové služby končící muni.cz). V praxi se může jednat například o (demonstrativní výčet):
- zcizení přihlašovacích údajů útočníkem (např. phishing);
- neoprávněný přístup k citlivým datům;
- pokusy o prolomení hesla;
- stažení malwaru do zařízení;
- neobvyklé aktivity v síti.
Naopak problémy typu zapomenuté heslo do IS MU či nefunkční VPN nespadají mezi bezpečnostní incidenty a měly by být řešeny skrze technickou podporou.
-
KROK 1: zvolte způsob hlášení incidentu
Incident můžete hlásit dvěma způsoby:
- Napsat e-mail na csirt@muni.cz.
- Vyplnit formulář (zde).
V urgentních případech můžete volat na číslo +420 549 494 242 v pracovních dnech (9:00-17:00 hod.) přímo Kyberbezpečnostnímu týmu MU. -
KROK 2: uveďte potřebné informace
Ať už zvolíte jakoukoli formu nahlášení, vždy prosím vyplňte:
- Jméno, příjmení, UČO -> experti na kyberbezpečnost řešící incident musí ověřit Vaši totožnost.
- Popište detailně problém -> popište nám problém co nejpřesněji (příklad možných znaků napadení PC), a my se vás v případě potřeby doptáme.
Hlásit incidenty přes osobní e-mail, bez uvedení UČO, může prodloužit proces řešení, proto prosím používejte univerzitní e-mail. -
KROK 3: přidejte důkazy
Pro předání důkazů v rámci:
- E-mailové komunikace (např. phishing nebo malware) -> přepošlete e-mail či přiložte jeho text s odkazy, a to včetně příloh a hlaviček –– návod pro jejich export naleznete zde.
- Dalších incidentů (např. ransomware v zařízení) -> přepošlete s textem e-mailu relevantní podklady, včetně obrazových materiálů (např. screenshoty).
Screenshot může být užitečný i u incidentů v rámci e-mailové komunikace, ale vždy je prioritou přeposlat text e-mailu s hlavičkami.
Nahlásit bezpečnostní incident
Co dělat po nahlášení?
Po nahlášení se Vám experti z kyberbezpečnostního týmu ozvou do 24 hodin, během pracovních dní od 9:00 do 17:00, a poskytnou další instrukce. Rychlá odpověď na jejich dotazy z Vaší strany může urychlit řešení incidentu.