Vícefaktorové ověření
Jednotné přihlášení MUNI nabízí kromě ověření pouze heslem i více zabezpečené přihlášení pomocí tzv. vícefaktorového ověření (Multi-Factor Authentication, zkráceně MFA). Jeho fungování ztěžuje případnému útočníkovi zneužití vašeho účtu, protože po jeho aktivaci bude k přihlášení kromě hesla nutné použít i další způsob ověření, například ve formě biometrického ověření. Zároveň to prakticky znamená, že při každém novém přihlášení musíte mít k dispozici své registrované zařízení a na něm se biometricky ověřit nebo z něj opsat číselný kód.
Pokud si chcete nastavit vícefaktorové ověření v Jednotném přihlášení MUNI, přečtěte si úvodní informace na této stránce a postupujte podle jednotlivých návodů odkazovaných níže. Můžete si také přečíst podrobný úvod do problematiky vícefaktorového ověření a phishingu.
Vícefaktorové ověření popsané na této stránce se týká pouze služeb, které využívají Jednotné přihlášení MUNI. Pro aktivaci vícefaktorového ověření pro přihlašování do Informačního systému MU je potřeba jej aktivovat přímo v IS pomocí tohoto návodu.
Jak si nastavit vícefaktorové ověření
1
Nastavte si přihlašování pomocí přihlašovacích kódů (TOTP).
V rámci Masarykovy univerzity je nutné jako první zavést metodu ověřovacích kódů (TOTP). Tento proces zahrnuje stažení aplikace podporující TOTP kódy.
V rámci aktivace TOTP je následujícím krokem i vygenerování tzv. záložních kódů. Ty slouží pro případ ztráty přístupu k ověřovacímu zařízení, např. při poruše nebo ztrátě telefonu. Silně doporučujeme si záložní kódy bezpečně uložit nebo vytisknout, jinak můžete ztratit přístup ke svému účtu.
2
Aktivujte si ověřování pomocí metody Windows Hello (otisk prstu nebo rozpoznání obličeje).
Windows Hello představuje způsob přihlašování k zařízením, aplikacím a online službám. Je bezpečnější než používání hesla, protože používá biometrické ověřování – přihlašujete se obličejem, otiskem prstu nebo PIN kódem.
3
Propojte Windows Hello s Jednotným přihlášením MUNI.
Propojením Windows Hello s Jednotným přihlášením MUNI zvýšíte bezpečnost svého účtu díky podpoře vícefaktorového ověřování (MFA). Zároveň získáte pohodlnější způsob přihlašování – například pomocí obličeje, otisku prstu nebo PINu. Přihlášení přes JP MUNI tak bude rychlejší, jednodušší a bezpečnější.
Poznámka: pokud máte ve Windows Hello nastavené pouze rozpoznávání obličeje, budete se k Jednotnému přihlášení MUNI moci přihlašovat jen touto metodou (a TOTP kódy, případně záložními kódy).
Pokud si později do Windows Hello přidáte další způsoby ověření – například otisk prstu nebo PIN – bude potřeba pro využité nové metody propojit Windows Hello s JP MUNI znovu. Tím se vytvoří nový bezpečnostní token, který umožní přihlášení prostřednictvím všech dostupných metod nastavených ve Windows Hello.
4
Doporučujeme: propojte také váš mobilní telefon s Jednotným přihlášením MUNI.
Propojením mobilního telefonu či jiného zařízení získáte rychlé a bezpečné přihlašování, kdy přihlášení potvrdíte jednoduše přímo na svém zařízení (bez nutnosti instalace dodatečně aplikace). Navíc v případě ztráty nebo nedostupnosti jednoho ze zařízení se stále budete moci bezpečně přihlásit a neztratíte přístup ke službám MUNI.
Schéma postupu pro Windows
1 – Možnost přihlášení do systému Windows využívající otisk prstu nebo rozpoznání obličeje.
2 – Nastavení vícefaktorového ověření na MUNI pomocí bezpečnostního SW klíče (Windows Hello).
3 – Nastavení vícefaktorového ověření na MUNI skrze jednorázový kód v aplikaci (Windows).
1
Co jeTouch ID?
Touch ID je funkce pro rozpoznávání otisků prstů, kterou navrhla a vyvíjí společnost Apple Inc.
2
Jak nastavím přístup pomocí Touch ID?
Videonávod: Nastavení vícefaktorového ověření na MUNI pomocí bezpečnostního SW klíče (macOS).
3
Jak nainstaluju a nastavím Authenticator?
Videonávod: Nastavení vícefaktorového ověření na MUNI skrze jednorázový kód v aplikaci (macOS).
1
Kontaktujte podporu.
Technickou znalost uživatelů distribucí Linux považujeme za dostatečně pokročilou pro implementaci vlastního řešení.
Je možné využít základní nastavení TOTP podobně jako v návodu pro WINDOWS, nebo využít bezpečnějších přístupů podle dostupnosti, kterou naleznete například zde: passkeys.dev - Device Support.
Co dělat při ztrátě zařízení pro vícefaktorové ověření
Při prvotním nastavení vícefaktorového ověření jsou vygenerovány i tzv. záložní kódy, které slouží pro případ ztráty přístupu k ověřovacímu zařízení, např. při poruše nebo ztrátě telefonu. V takovém případě stačí při přihlášení přes JP MUNI opsat jeden ze záložních kódů a zaregistrovat si nový token ve správě tokenů.
Pozor: všechny záložní kódy jsou jednorázové a nejsou tak určeny pro běžné přihlašování.
Pokud jste zaměstnancem Masarykovy univerzity, můžete se osobně obrátit na vaše lokální IT centrum.
Pokud nemáte k dispozici žádné registrované zařízení s ověřovacími kódy ani bezpečnostní klíče ani nedisponujete záložními kódy, kontaktujte uživatelskou podporu na it@muni.cz.
Návody
- Jak si nově nastavit vícefaktorové ověření
- Přidání ověřovacího kódu (prvního i dalších)
- Jak vygenerovat záložní kódy
- Přidání bezpečnostního klíče
- Přidání ověření přes Windows Hello – přihlášení přes otisk prstu
- Přidání ověření přes Windows Hello – přihlášení přes rozpoznání obličeje
- Propojení Windows Hello s Jednotným přihlášením MUNI
- Jaké metody ověření jsou pro mě nejvhodnější?
Další informace
- Seznam vyzkoušených aplikací a správců hesel pro ověřovací kódy
- Kyberkompas: kurz o bezpečném chování v kyberprostoru
- Termíny školení kyberbezpečnostního týmu MU
- Jak zapnout (či vypnout) vícefaktorové ověření pro vybrané služby
- Jak deaktivovat vícefaktorové ověření
- Vícefaktorové ověření: technické informace pro správce
Nastavení vícefaktorového ověření
Vede do systému pro správu ověřovacích kódů a bezpečnostních klíčů (tokenů).
Postupujte dle návodů dole na této stránce.
Pokud se vám nedaří přihlásit se do portálu podpory služeb, pošlete e‑mail na it@muni.cz s následujícími informacemi:
- s jakým UČO se přihlašujete,
- na jakou službu se přihlašujete (webový odkaz),
- čas problému s přihlášením,
- jakou jste obdrželi chybovou hlášku,
- jakou máte verzi prohlížeče a operačního systému.