Obchodní sdělení – nemusí se jednat ve skutečnosti o spam. Může jít o zprávy, jejichž odběr jste si zadali například při nákupu v e-shopu nebo při stažení nějaké e-knihy. Takové maily by měly mít viditelnou informaci o možnosti zrušení odběru. Neoznačujte takové zprávy jako spam, ale zrušte jejich odběr. Teprve pokud zrušení odběru nezafunguje, má smysl zprávu označovat jako spam.
Běžný spam – vyhrané miliony, zemřelí bankéři z Nigérie, nabídky zboží, zdravotnických pomůcek, poplašné zprávy… Obtěžující, ale nikoli nebezpečné. Stačí nereagovat a zprávu označit jako spam.
Phishing – je nebezpečný a jeho cílem je získat od uživatelů přihlašovací údaje. Podvodníci napodobují zprávy od správců služeb (například zaměstnanců banky) a snaží se využít některé lidské slabiny, například strach, touhu po zbohatnutí a další, aby vás zmanipulovali. Často působí naléhavě („pokud něco neuděláte, ZÍTRA vám zrušíme schránku!“) a obsahují odkaz na stránku pro zadání uživatelského jména a hesla. Přihlašovací údaje jsou pak použity pro napadení počítačů, rozesílání dalšího spamu nebo pro průnik do dalších systémů. Na tyto zprávy nereagujte, ale nahlaste je fakultním správcům nebo na csirt@muni.cz.
Pokud od vás zpráva nechce přihlašovací údaje nebo jiné citlivé údaje (například číslo bankovní karty), nejedná se o phishing, je to běžný spam.
Spear phishing – obzvlášť nebezpečná verze phishingu, protože je připravená na míru dané organizaci, nebo dokonce uživateli. Například využívá grafiku či logo Masarykovy univerzity, odkaz míří na stránku, která je velmi podobná stránce s jednotným přihlášení MU nebo přihlašovací stránce IS MU. Opět je důležité nereagovat a nahlásit mail fakultním správcům nebo na csirt@muni.cz.