Nová pravidla pro přesměrování zaměstnaneckých e-mailů

Od druhého pololetí roku 2025 bude Masarykova univerzita omezovat automatické přesměrování zaměstnaneckých e-mailů do soukromých a externích e-mailových schránek. Cílem opatření je zvýšit ochranu osobních a citlivých údajů.

25. 7. 2025

Proč k této změně dochází?

Přesměrování (tzv. automatické přeposílání) e-mailů zvyšuje riziko úniku dat. Aniž by si to uživatelé uvědomovali, e-mailová korespondence často obsahuje osobní údaje, citlivá data, informace podléhající obchodnímu tajemství či neveřejné poznatky vědeckého charakteru. Při přesměrování e-mailů se informace dostávají mimo IT systémy univerzity a nelze zajistit jejich ochranu.

Z tohoto důvodu Ústav výpočetní techniky (ÚVT) připravil nová pravidla pro přesměrování zaměstnaneckých e-mailů. Tato opatření vycházejí ze Směrnice MU č. 10/2017 (čl. 3) a reflektují také doporučení NÚKIB o zvýšení bezpečnosti e-mailové komunikace.

Co to znamená pro uživatele?

V průběhu srpna 2025 budou zakázána nová nastavení přesměrování pracovních e-mailů z prostředí M365 (schránky učo@muni.czpříjmení@pracoviště.muni.cz) na adresy mimo Masarykovu univerzitu a adresy mimo povolené poskytovatele. Opatření se týká všech zaměstnanců bez ohledu na typ pracovněprávního vztahu.

Přesměrování e-mailů bude nadále povoleno na tzv. povolené poskytovatele – především adresy s doménou muni.cz, adresy akademických a vzdělávacích institucí a adresy brněnských nemocnic.

Opatření se týká zejména nově nastavených přesměrování e-mailů z M365. Pro již přesměrovanou poštu platí do konce roku 2025(*) stávající podmínky, tedy bez omezení. Poštu také bude možné nadále používat z vlastního poštovního klienta.

(*) Aktualizováno 28. 8. 2025: Přesný termín bude specifikován v upozornění, které bude odesláno zaměstnancům s přesměrováním pošty na nepovolenou adresu.

Používáte přesměrování e-mailů v M365? Zkontrolujte si nastavení a připravte se na úpravu pravidel

V nadcházejícím období Masarykova univerzita postupně omezí a následně zcela zablokuje existující přesměrování e-mailů na adresy mimo seznam povolených poskytovatelů. Blokace bude probíhat v několika fázích a aktuální informace k celému procesu budou dostupné na webu it.muni.cz.

Plán blokace přesměrování e-mailů

  1. Nejprve budou identifikováni uživatelé s přesměrováním e-mailů mimo seznam povolených poskytovatelů.
  2. Tito uživatelé obdrží e-mailové upozornění s výzvou ke změně nastavení. Součástí upozornění budou návody a podrobné informace o termínu, kdy bude jejich přesměrování automaticky zrušeno.
  3. E-mailové upozornění bude obsahovat lhůtu, po jejímž vypršení bude přesměrování automaticky zrušeno.

Jak upravit či zrušit přesměrování?

Pokud tedy máte nastaveno přesměrování e-mailů mimo seznam povolených poskytovatelů, doporučujeme jej včas upravit nebo zrušit prostřednictvím aplikace Správa uživatelských účtů v INETu MU.

Nejčastější dotazy

Co je přesměrování e-mailů?

Přesměrování e-mailů je automatické přeposílání e-mailových zpráv na jinou než původní adresu. V prostředí M365 se tato funkce řídí výše uvedenými pravidly a lze ji nastavit v aplikaci INET MU: Účty O365.

Nemám přesměrovanou poštu, je potřeba něco udělat?

Ne, není potřeba nic měnit. Vše máte nastavené bezpečně a správně.

Přesměrování e-mailů mám nastavené. Jak mám postupovat?

Pokud máte již přesměrování e-mailů nastavené z minulosti, ověřte si v aplikaci INET MU: Účty O365, zda si poštu necháváte přesměrovávat na povolené poskytovatele.

Kde najdu seznam povolených poskytovatelů?

Mezi povolené poskytovatele patří Masarykova univerzita a její součásti a vybrané akademické a vzdělávací instituce a brněnské nemocnice (aktuálně se jedná o MUNI, CEITEC, FNUSA a FN Brno).

Je seznam povolených domén finální?

Seznam vznikl na základě analýzy stavu a bude aktualizován s ohledem na zpětnou vazbu a podněty uživatelů. Pokud máte podnět k doplnění seznamu o dalšího povoleného poskytovatele, zašlete jej spolu s odůvodněním na emailadm@ics.muni.cz.

Přesměrovávám si e-maily na doménu mimo seznam povolených poskytovatelů. Co bude následovat?

Již nastavené přesměrování e-mailů prozatím bude fungovat. V budoucnu se plánuje přesměrování e-mailů omezit pouze na povolené poskytovatele. Doporučujeme proto přesměrování e-mailů zrušit.

Kdy zrušíte stávající přesměrování e-mailů na domény mimo seznam?

Rušení proběhne v několika vlnách v průběhu roku 2025. Koncem srpna 2025 budou rozeslána první adresná upozornění s pokyny o změně a blokaci přesměrování e-mailů. Upozornění budou obsahovat tříměsíční lhůtu, po jejímž uplynutí bude přesměrování e-mailů automaticky zrušeno.

Kdy a jak se dozvím o termínu blokace?

Informaci obdržíte e-mailem. E-mailo upozornění o nepovoleném přesměrování budou doručována na adresu učo@muni.cz do M365 schránky, odkud budou dále doručována dle původního nastaveného přesměrování e-mailů. Upozornění budou rozesílána opakovaně.

Platí toto omezení i na e-mailovou schránku v IS MU?

Výše uvedená pravidla přesměrování e-mailů platí pouze pro zaměstnanecké e-mailové schránky v M365. IS MU má vlastní správu e-mailových schránek a vlastní pravidla pro implementaci bezpečnostních opatření.

Mohu si e-maily přesměrovat jinak (třeba v Outlooku)?

Ne, univerzitní pravidla nedovolují přesměrování pracovních e-mailů na soukromé adresy žádným způsobem. Můžete ale používat svůj oblíbený e-mailový program pro čtení pošty.

Proč univerzita přesměrování omezuje?

Univerzita má povinnost chránit osobní údaje podle zákona. Tuto povinnost stanovují univerzitní směrnice a národní pravidla kybernetické bezpečnosti.

Nejčastější dotazy: Pracovní pošta mimo univerzitní systémy

Kde mohu používat svou pracovní poštu?

Můžete používat jakýkoliv univerzitní systém. Pro zaměstnance je doporučeným prostředím M365 (schránka učo@muni.czpříjmení@pracoviště.muni.cz). Alternativně můžete používat IS MU (učo@mail.muni.cz nebo alias@mail.muni.cz). Fakultní adresy lze nasměrovat a používat v M365, případně pouze nasměrovat do IS MU.

Pokud používám soukromé a externí e-mailové schránky (gmail.com, seznam.cz a podobně) pro svou zaměstnaneckou poštu, jaký je postup pro přechod na univerzitní systém?

Doporučujeme přejít na univerzitní poštovní schránku v M365. Přesměrování e-mailů na soukromé a externí e-mailové schránky již není možné kvůli novým pravidlům ochrany osobních a citlivých údajů. Konkrétní kroky pro přechod najdete v následující otázce.

Jak konkrétně mohu přejít z externí e-mailové schránky na univerzitní poštovní schránku?

Přechod provedete v aplikaci INET MU: Účty O365. Zde můžete zrušit stávající přesměrování na externí stránky a začít používat svou univerzitní schránku učo@muni.cz v prostředí M365 nebo učo@mail.muni.cz v IS MU.

Co se stane s novými e-maily poté, co se zruší přesměrování na externí schránky?

Všechny nové e-maily budou automaticky doručovány do vaší univerzitní poštovní schránky učo@muni.czM365. Nebudou se již přesměrovávat na váš soukromý externí účet. Doporučujeme začít pravidelně kontrolovat univerzitní schránku.

Jaké jsou výhody používání univerzitní poštovní schránky oproti soukromým a externím e-mailovým schránkám?

Používání univerzitní poštovní schránky zajišťuje vyšší úroveň zabezpečení osobních a citlivých údajů. E-maily jsou chráněny v rámci IT systémů univerzity, což minimalizuje riziko úniku dat.

Mohu si ponechat současné nastavení přesměrování na můj soukromý Gmail, Seznam nebo jinou externí schránku?

Ne, nová pravidla z bezpečnostních důvodů neumožňují přesměrování univerzitní pošty na externí soukromé e-mailové schránky jako gmail.com, seznam.cz a podobné služby. Doporučujeme přejít na univerzitní poštovní schránku v M365.

Kdy bude mé stávající přesměrování zrušeno?

Pokud máte přesměrování na nepovoleného poskytovatele, obdržíte e-mailové upozornění s tříměsíční lhůtou na změnu nastavení. Po vypršení lhůty bude přesměrování automaticky zrušeno.

Budu muset změnit své návyky při práci s e-maily?

Pokud již používáte webového klienta nebo mobilní aplikaci, přechod bude vyžadovat určité přizpůsobení. Místo přihlášení do gmail.com se přihlásíte na M365 se svým univerzitním účtem. Microsoft Outlook má jiné rozhraní a funkce než Gmail, i když základní možnosti jako čtení e-mailů, složky a kalendář jsou dostupné. Vaše univerzitní schránka bude zpočátku prázdná – staré e-maily a kontakty z externí schránky se automaticky nepřenesou (viz otázka Co se stane s mými kontakty a složkami z freemailu?).

Jak mohu používat svůj oblíbený e-mailový klient s univerzitní poštou?

Univerzitní schránka podporuje všechny standardní e-mailové klienty. Můžete používat Gmail aplikaci, Microsoft Outlook, Thunderbird, Apple Mail nebo jiné klienty. Pro zachování Gmail rozhraní nakonfigurujte univerzitní účet v mobilní aplikaci Gmail nebo použijte Google Workspace v IS MU. Návody na nastavení najdete na této stránce.

Používám jednu centrální schránku pro všechny e-maily. Jak zachovat tento způsob práce?

Všechny moderní e-mailové klienty podporují více účtů současně. Přidejte univerzitní účet k vašim stávajícím osobním účtům a spravujte vše z jedné aplikace – zachováte tak centralizované řízení pošty v souladu s bezpečnostními pravidly.

Co se stane s kontakty a e-maily z externí schránky?

Vaše data zůstanou ve vašich původních externích schránkách a můžete k nim nadále přistupovat. Pro přenos kontaktů a starých e-mailů do univerzitního systému kontaktujte podporu příslušného poskytovatele ohledně možností exportu dat.

Jak konkrétně zruším přesměrování a začnu používat univerzitní schránku?

V aplikaci INET MU: Účty O365 si zrušte přesměrování na externí schránku. E-maily se pak budou doručovat do M365. Více informací najdete na této stránce. E-maily se neztratí – po změně budou chodit do univerzitní schránky.

Jaké e-mailové adresy mám k dispozici a kde najdu podporu?

Jako zaměstnanec máte tři adresy:

  • příjmení@pracoviště.muni.cz
  • učo@muni.cz (M365)
  • učo@mail.muni.cz (IS MU)

Pro podporu kontaktujte fakultní IT centra nebo Service Desk (it@muni.cz). Více informací pak najdete na této stránce.

Specifické situace

Mám vlastní doménu, kterou spravuji sám. Může být zařazena mezi povolené?

Vlastní domény mohou být posouzeny individuálně. Kontaktujte IT podporu s podrobnostmi o technickém zabezpečení vaší domény podle bezpečnostních standardů univerzity.

Jsem emeritní profesor/ka nebo pracuji na malý úvazek. Platí pravidla i pro mě?

Ano, pravidla platí pro všechny zaměstnance bez ohledu na typ pracovního poměru. Můžete nakonfigurovat univerzitní poštu podle návodu pro zaměstnance nebo použít Google Workspace v IS MU.

E-maily z jiných univerzit mi padají do spamu. Co s tím?

Kontaktujte IT podporu s popisem konkrétních případů (jaké adresy, domény). Mnoho problémů se spamy lze vyřešit individuálním nastavením filtrů.

Mám problémy s formátováním pošty v Informačním systému. Jak to vyřešit?

Pro problémy s IS kontaktujte jeho podporu, kterou najdete v Informačním systému touto cestou: Aplikace IS → Nápověda → Kontakt.

Alternativně používejte M365 nebo Google Workspace v IS MU, které tyto problémy nemají.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.