Microsoft Outlook


Práce se SPAMem v Office 365

Spam je obecné označení nevyžádané e-mailové zprávy.  Existuje několik typů, od běžných až po různé variace nebezpečných verzí spamů.

Typy nevyžádané pošty

  • Běžný spam – nevyžádané reklamy na zboží a poplašné zprávy (hoaxy) – nechtěné, ale bezpečné.
  • Phishing – cílem je získat od adresátů přihlašovací údaje. Simuluje zprávy od správců služeb, které uživatel využívá. Získaná hesla jsou pak použita pro napadení počítačů, rozesílání dalšího spamu nebo pro průnik do dalších systémů.
  • Spear phishing – obzvláště nebezpečná forma phishingu. Je zacílený na konkrétní firmy nebo dokonce uživatele, vychází z předchozího průzkumu provedeného útočníkem a může být velice přesvědčivý (oslovení adresáta jménem, formát mailů, vzhled odkazovaných stránek).
  • Spam obsahující malware – viry, ransomware, někdy se skrývá za údajné dokumenty, faktury a tak podobně. Malware může být skrytý i za odkazy vložené do zprávy. Cílem je napadnout počítač adresáta a potom odposlouchávat komunikaci včetně hesel, šifrovat obsah počítače za účelem vydírání nebo pronikat dále do firemní sítě

Na přelomu let 2019 a 2020 proběhlo napadení infrastruktury několika českých nemocnic prostřednictvím nebezpečných forem spamu. Fakulty MU jsou často cílem phishingových útoků. Ochrana proti spamu – na úrovni technologií i ostražitosti uživatelů – je proto velmi důležitá.

Ochrana proti spamu 

Poštovní servery používají pro odhalování spamu celou řadu nástrojů – od hodnocení obsahu, přes důvěryhodnost odesílacích serverů až po hodnocení zpráv ostatními adresáty. Filtrování ale není vždy spolehlivé, zálěží na rychlosti aktualizace antispamových nástrojů. Je důležité pravidelně kontrolovat složku s nevyžádanou poštou, kam může být zařazen i e-mail, který není spamem. Níže jsou uvedené nejčastější otázky a odpovědi (F&Q).

Co mám dělat, abych se nestal obětí útoku?

Co mám dělat, aby mi korektní zprávy nepadaly do spamu?

Co mám dělat, aby moje zprávy u adresátů nekončily ve spamu?

  • Odesílejte zprávy jen z univerzitních systémů (fakultní servery, pošta v IS, univerzitní Office 365, univerzitní Gmail). Pokud používáte fakultní server nebo poštu v IS, použijte pro odesílání pošty z počítačů mimo univerzitu servery mail.muni.cz nebo relay.muni.cz.

Nahlášení nerozpoznané phishingové zprávy