Bezkontaktní online výuka

Microsoft Teams, součást univerzitního balíčku Office 365, je ideálním nástrojem pro online výuku a další spolupráci.

Pro jeho použití je potřeba pouze PC nebo notebook (s Windows, Linux, nebo Mac OS) a mikrofon.

Nástroje a doporučení

Univerzitní nástroje

Na MUNI lze pro online výuku využít dvě hlavní platformy, a to Informační systém MU (IS MU) a MS Teams z balíku O365 od Microsoftu.

Kromě těchto platforem je vyučujícím k dispozici i celá řada dalších nástrojů. Bližší informace jsou dostupné na fakultních stránkách.

Interaktivní výuka

IS MU

  • E-mail, diskuzní fóra, poznámkové bloky
  • Zprostředkování el. studijních materiálů
  • Předávání odkazů, pozvánek
  • Odevzdávání úkolů, procvičování a testování
Přednáška nad 250 lidí

Přednášky a jednosměrná výuka

Ideální pro standardní přednášky pro 250 a více studentů.

  • Živá přednáška, kdy studenti reagují pomocí diskuzního fóra
  • Tvorba záznamu z přednášky

Možná řešení:

Živá událost

Vhodné zejména při sdělování obsahu směrem k účastníkům (účastníci se zapojují formou psaných dotazů). Je zde řízen přístup – kdo se události má zúčastnit a organizace prezentujících. Pozvánku je možné vložit například do ISu nebo rozeslat e-mailem. Událost je až pro 10 000 posluchačů.

  • Omezení počtu možných událostí v jeden čas je prozatím 15 (v přípravě je systém pro koordinaci).
  • Nutná licence A3, kterou na požádání uděluje ServiceDesk – it@muni.cz.

Návody:

Připojení do MS Teams a Office 365

  • Přesměrování na webové rozhraní Office 365 – zadejte učo@muni.cz. Dále budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte UČO a primární heslo.
  • Tip! Pro online komunikaci ve webovém prohlížeči doporučujeme použít Chrome či Microsoft Edge.

Další možná řešení

Aplikace nemají univerzitní uživatelskou podporu.

OBS Studio

Webex

Platforma vhodná pro videokonference.

  • Maximum 200 účastníků
  • Hovory včetně hlasu, videa a sdílení plochy
  • Možnost záznamu konference na počítač nebo do cloudu zoom
  • Možnost připojení anonymních účastníků (bez přihlášení)
  • Možnost chatu se všemi účastníky i 1:1

Návody a informace k licencím jsou k dispozici zde.

Zoom

Aplikace pro videokonferenční hovory s řadou funkcí a možnostmi konfigurace.

  • Do 3000 účastníků
  • Hovory včetně hlasu, videa a sdílení plochy
  • Možnost záznamu konference na počítač organizátora
  • Možnost streamování na YouTube a Facebook
  • Řada možností omezení funkcí pro účastníky (zákaz prezentace, vynucení vypnutí mikrofonu)
  • Možnost připojení anonymních účastníků (bez přihlášení)
  • Možnost chatu se všemi účastníky i 1:1
  • Možnost "breakout rooms" - oddělených videokonferencí podskupin účastníků
  • Hlasování

Návody a informace k licencím jsou k dispozici zde.
Doporučení pro volbu aplikace a vyjádření k bezpečnosti aplikace Zoom v článku zde.

Nejste si jisti? Podívejte se na konkrétní situace

Učím v aule: Mám skupinu cca 600 studentů, přednáším frontálně, ale potřebuji nástroj, abych se zeptal nebo získal zpětnou vazbu. Potřebuji záznam, který snadno předám studentům do ISu. 

Přednášky a semináře

Semináře, workshopy a interaktivní výuka

K využití v případech, kdy je potřeba studentům předat výklad a zároveň je zapojit do diskuze a aktivně s nimi pracovat. Možné využití pro výuku do velikosti 250 lidí.

  • Aktivní komunikace se studenty
  • Hromadné diskuze a konzultace
  • Přednáška s prezentací
  • Tvorba záznamů z hodiny

Možná řešení:

Videokonference

Vhodné pro pravidelné i jednorázové setkání. Organizátor může účastníkům poslat pozvánku přes MS Teams, popřípadě vytvoří link, který jim nasdílí například přes IS či Moodle. Účastníci se mohou připojit na počítači i anonymně přes webové rozhraní (doporučujeme Chrome, Edge).

Návody:

Další možnosti videokonference:

  • TIPY!
    • V pozvánce je možnost přidat do popisu odkazy (třeba do ISu na prezentace), nahrát soubory a definovat prezentujícího.
    • Účastníci se mohou zapojovat do výkladu a sdílet i vlastní obrazovky. Existuje však možnost ztlumit všechny připojené.
    • Při připojení více jak 15 účastníků se pozvaným vypnou kamery a mikrofony. Účastník si je musí sám aktivovat.
    • Možnost skombinovat se Sdílením dokumentů.
    • V případě více skupin je nutné vytvořit potřebný počet konferencí.

Připojení do MS Teams a Office 365

  • Přesměrování na webové rozhraní Office 365 – zadejte učo@muni.cz. Dále budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte UČO a primární heslo.
  • Tip! Pro online komunikaci ve webovém prohlížeči doporučujeme použít Chrome či Microsoft Edge.

Studijní skupina „Třída/Classs“ v MS Teams

Studijní skupiny v MS Teams nabízí komplexní řešení výuky od sdílení dokumentů, diskuze, vytvoření dalších podskupin až po online setkání. (Možné využití v případě, že nepoužívate jiné nástroje pro jakoukoliv komunikaci se studenty.)

Návody:

Co je „Třída v MS Teams Office 365

Připojení do MS Teams a Office 365

  • Přesměrování na webové rozhraní Office 365 – zadejte učo@muni.cz. Dále budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte UČO a primární heslo.
  • Tip! Pro online komunikaci ve webovém prohlížeči doporučujeme použít Chrome či Microsoft Edge.

Další možná řešení

K aplikacím není nabízena univerzitní uživatelská podpora.

Hangouts

Meet

Skype

Webex

Platforma vhodná pro videokonference.

  • Maximum 200 účastníků
  • Hovory včetně hlasu, videa a sdílení plochy
  • Možnost záznamu konference na počítač nebo do cloudu zoom
  • Možnost připojení anonymních účastníků (bez přihlášení)
  • Možnost chatu se všemi účastníky i 1:1

Návody a informace k licencím jsou k dispozici zde.

Zoom

Aplikace pro videokonferenční hovory s řadou funkcí a možnostmi konfigurace.

  • Do 3000 účastníků
  • Hovory včetně hlasu, videa a sdílení plochy
  • Možnost záznamu konference na počítač organizátora
  • Možnost streamování na YouTube a Facebook
  • Řada možností omezení funkcí pro účastníky (zákaz prezentace, vynucení vypnutí mikrofonu)
  • Možnost připojení anonymních účastníků (bez přihlášení)
  • Možnost chatu se všemi účastníky i 1:1
  • Možnost "breakout rooms" - oddělených videokonferencí podskupin účastníků
  • Hlasování

Návody a informace k licencím jsou k dispozici zde.
Doporučení pro volbu aplikace a vyjádření k bezpečnosti aplikace Zoom v článku zde.

Nejste si jisti? Konkrétní situace

Výuka v menší skupině: Mám skupinu cca 30 studentů. Pracuji se sdílením prezentace a otázkami z diskusního fóra studentů. Potřebuji záznam, který snadno předám studentům do ISu.

Seminář: Mám seminář, na kterém jsme zvyklí diskutovat o určitých problémech nebo textech. Potřebuji technologii, která mi umožní cca 20 studentů obhospodařit tak, aby mohli společně efektivně diskutovat a komunikovat. Má role je jak expertní, tak moderační. Nevystačím si s chatem, potřebuji aktivní zapojení všech účastníků, kteří se střídají ve slovu. 

Workshop: Potřebuji mít studenty v jedné „místnosti“ a něco jim zadat. Pak se rozdělí do skupin a pracují samostatně – potřebuji možnost se na ně občas „podívat“. Popřípadě je potřebuji zase pozvat na sdílení a prezentaci na jedno místo.

Obhajoba projektů/hromadné zkoušení: Student sám nebo v týmu prezentuje svůj projekt a diskutuje o něm s ostatními. Potřebuji prostředí, ve kterém studenti mohou sdílet své prezentace a hovořit. Ostatní studenti jim dávají zpětnou vazbu a mohou klást otázky. Ideálně spojující více možností komunikace dohromady. 

Počítáme/cvičíme v hodině: Studentům potřebuji zpřístupnit postup, analýzu nějakého problému nebo výpočet. Typicky bych v běžné třídě použil whiteboard s možností psaní i pro studenty. Uvítám záznam z lekce. 

Diskuze: V týmu pěti lidí potřebujeme o nějakém problému diskutovat. Maximálně využít něco jako „flipchart“ pro zapisování nápadů. Výsledek nemusí být nahraný, ale musí být možný export zápisků.

  • Doporučujeme Videokonferenci, pokud je nutné něco pouze prodiskutovat.
Konzultace a online sdílení

Online konzultace a sdílení dokumentů

Pro konzultace témat a prací, nebo pro spolupráci na sdíleném dokumentu.

  • Online živá konzultace
  • Potkání se nad dokumentem
  • Společná práce v dokumentu
  • Pomunikace nad dokumentem

Možná řešení:

Videokonference

Vhodné pro pravidelné i jednorázové setkání. Organizátor může účastníkům poslat pozvánku přes MS Teams, popřípadě vytvoří link, který jim nasdílí například přes IS či Moodle. Účastníci se mohou připojit na počítači i anonymně přes webové rozhraní (doporučujeme Chrome, Edge).

Návody:

Další možnosti videokonference:

  • TIPY!
    • Okamžité zavolání je vhodné například při veřejných konzultačních hodinách vyučujícího.
    • Doporučujeme zkombinovat se: Sdílení dokumentace.

Připojení do MS Teams a Office 365

  • Přesměrování na webové rozhraní Office 365 – zadejte učo@muni.cz. Dále budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte UČO a primární heslo.
  • Tip! Pro online komunikaci ve webovém prohlížeči doporučujeme použít Chrome či Microsoft Edge.

Sdílení a online spolupráce na dokumentech Microsoft OneDrive pro firmy

Možnost sdílet dokumenty pomocí OneDrive, společně ho komentovat, upravovat a diskutovat nad ním v chatu.

Návody:

Co je OneDrive pro firmy

Připojení do OneDrive a Office 365

  • Přesměrování na webové rozhraní Office 365 – zadejte učo@muni.cz. Dále budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte UČO a primární heslo.
  • Tip! Pro online komunikaci ve webovém prohlížeči doporučujeme použít Chrome či Microsoft Edge.

Další možná řešení

K aplikacím není nabízena univerzitní uživatelská podpora.

Hangouts

Meet

Skype

WhatsApp

Nejste si jisti? Konkrétní situace

Potřebujeme společně na něčem pracovat: Potřebuji studentům poskytnout dataset, obrázky, texty, se kterými na hodině nějak pracujeme. Typicky chci mít možnost do textů či obrázků psát, případně pracovat s aplikací, kterou studentům nasdílím. 

  • Pokud je to dlouhodobé/pravidelné, doporučujeme Studijní skupinu v Teams.

Konzultace/zkouška: Potřebujeme se se studentem setkat nad textem (typicky Word), ideálně do něj společně vidět a diskutovat o něm. 

  • Pro jednorázové/uzavřené společné konzultace doporučujeme kombinaci Videokonference a sdílení dokumentace.

Diskuze: V týmu pěti lidí potřebujeme o nějakém problému diskutovat. Maximálně využít něco jako „flipchart“ pro zapisování nápadů. Výsledek nemusí být nahraný, ale musí být možný export zápisků.

  • Doporučujeme Videokonferenci, pokud je nutné něco pouze prodiskutovat.

Uživatelská podpora pro MS Teams

  • Pro dotazy na funkčnost je k dispozici diskusní skupina Podpora Office 365 v Yammeru.
  • Podporu (nejen) nástrojů pro spolupráci zabezpečuje univerzitní IT ServiceDesk na adrese it@muni.cz.
  • S problémy jako je nastavení zvuku a videa, nebo s pomocí instalace těchto nástrojů, je také možné kontaktovat IT podporu na své fakultě.

Novinky a inspirace

Možnosti distanční výuky (IS MU) Fakultní a další zdroje Online zkoušení

Přihlásit se do O365

Přesměruje na webové rozhraní Office 365. Zadejte učo@muni.cz. Budete přesměrováni na stránku jednotného přihlášení, kde zadáte učo a primární heslo.