Skupiny Microsoft 365


Návod: Audit členství a oprávnění uživatelů v rámci skupin M365, týmů MS Teams a dalších prostředků v M365​

Obecné informace k auditu přístupů a oprávnění

  • V univerzitním prostředí Microsoft 365 často dochází k manuálnímu přidávání členství a oprávnění k nejrůznějším prostředkům, jako jsou skupiny M365, sdílené schránky, kalendáře, týmy Microsoft Teams, komunity Viva Engage a další.
  • Úkolem vlastníků takových prostředků je zajistit, že jsou všechna manuálně přidělená členství a oprávnění pravidelně revidována (např. při odchodu zaměstnance z univerzity, při změnách členství v projektovém týmu, při odchodu na mateřskou nebo přechodu na jinou fakultu).
  • Pravidelná kontrola členství a oprávnění uživatelů k prostředkům Microsoft 365 je klíčová pro bezpečnost a ochranu dat organizace. Pomáhá odhalovat neoprávněné přístupy, zajišťuje dodržování stanovených předpisů a chrání před únikem dat.
  • Pro usnadnění kontrol členství a oprávnění ze strany vlastníků je automaticky na začátku každého měsíce prováděn audit oprávnění a členství zaměstnanců, kteří ukončili nebo přerušili své pracovní působení na univerzitě. Následně:
    • Příslušní vlastníci dostanou e-mailem upozornění, že mají potvrdit nebo odebrat členství a oprávnění těchto bývalých zaměstnanců.
    • Kontrolu mohou provést v jednoduché webové aplikaci, na kterou se dostanou přes odkaz v zaslaném e-mailu.

Návody pro manuální revize členství a oprávnění

Dokumentace: Jak pracovat s aplikací Audit přístupů a oprávnění

Auditování pomocí aplikace Power Apps

K provedení auditu je možné využít grafickou Power Apps aplikaci Audit členství a oprávnění, ke které lze přistupovat přes URL https://muni.cz/go/M365AuditApp.

Po načtení aktuálních dat vypíše aplikace přihlášenému uživateli v levé části obrazovky seznam uživatelů, jejichž přístupy a oprávnění má možnost spravovat:

Při výběru konkrétního uživatele k auditu se v pravé části obrazovky zobrazí seznam všech prostředků Microsoft 365, ke kterým má vybraný uživatel přístup. U každého prostředku se zobrazuje:

  1. Název prostředku (při kliknutí na název se otevře v novém okně detail prostředku na portálu Microsoft
  2. Typ prostředku (např. Skupina M365) a oprávnění daného uživatele k tomuto prostředku (v závorce)

Pomocí tlačítek Ponechat/Odebrat lze zvolit, co se má provést s přístupem/oprávněním daného uživatele u vybraného prostředku. Pro ponechání (resp. odebrání) veškerých přístupů/oprávnění zvoleného uživatele je možné použít tlačítka Ponechat vše/Odebrat vše v levé části obrazovky vedle jména uživatele.

 

Pozor! Změny přístupů/oprávnění zadané přes aplikaci se u prostředků neaplikují ihned, ale jsou aplikací uloženy do databáze, odkud jsou v dávkách postupně zpracovávány nastavovacím skriptem. Odebrání přístupů/oprávnění tedy není okamžité a může nějakou dobu trvat.

Jaká oprávnění se auditují

Prostředek

Oprávnění

Distribuční skupiny Vlastník, člen
Skupiny zabezpečení Vlastník, člen
Skupiny zabezpečení s podporou pošty Vlastník, člen, moderátor
Skupiny M365 (bez MS Teams) Vlastník, člen
Týmy v rámci MS Teams Vlastník, člen
Sdílené e-mailové schránky Plný přístup, oprávnění posílat jako a posílat za
Schránky místností (Resource mailbox) Delegát
Kalendáře Náhled, úprava, delegát
Komunity Viva Engage Vlastník, člen
Stránky a uložiště SharePointu Správce, vlastník, člen, návštevník

Pozn.: U distribučních skupin, skupin zabezpečení (včetně těch s podporou pošty) a skupin M365 se audituje pouze členství ve skupině, vlastnictví skupiny jen v případě cloudových skupin.

Report pro konkrétního vlastníka obsahuje jen podmnožinu prostředků/oprávnění, která jsou pro vlastníka relevantní. Oprávnění a členství přebírána z nadřazených prostředků nejsou uváděna (např. členství v SharePointu zprostředkované přes členství v týmu, jehož je daný SharePoint součástí). Reporty v současné době rovněž neobsahují vlastnictví skupin zabezpečení s podporou pošty přebíraných z IdM Perun a členství uživatele v různých distribučních skupinách přidělujících role.

Často kladené otázky

  • Proč mi přišel požadavek na provedení revize?
    • Protože jste vlastníkem nějakého prostředku v prostředí M365 (tým v Teams, skupina M365, prostor SharePointu…), ke kterému má přístup osoba, které se nějakým způsobem změnil pracovní vztah s univerzitou (např. odchod na mateřskou, popř. ukončení PP). Z důvodu ochrany univerzitních dat je potřeba provádět revize především u manuálně přidaných přístupů k prostředkům M365, u kterých nedochází k automatickému odebírání.
  • Proč vidím jen některé uživatele/zaměstnance a ne studenty?
    • Data pro revize přístupů a oprávnění se stahují vždy pro zvolenou množinu zaměstnanců, kterým se nějakým způsobem změnil pracovní poměr s daným pracovištěm (např. ukončení PP). Účty studentů nejsou v rámci auditování zahrnuty.
  • V aplikaci jsou uvedeny i prostředky spojené se studijní agendou bývalého zaměstnance, který na MU může nadále působit jako student.
    • Z pohledu M365 nelze jednoznačně rozlišit prostředky zřízené pro studijní a pracovní účely. Proto mezi revidovanými prostředky naleznete i např. studijní skupiny. K revizi jsou vyzváni i studenti, kteří jsou vlastníky takových prostředků.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.