Obecné zásady vedení online synchronní výuky

Přechod na online výuku není jednoduchý, má-li se navíc uskutečnit skokem, jak je tomu v nynější situaci. Vyžaduje se mimořádné nasazení ze strany učitelů, velká míra flexibility a trochu jiný přístup, než jste byli doposud zvyklí při reálné výuce se studenty přítomnými v učebnách. Myslet byste měli především na:

9. 4. 2020 Michal Černý

Bez popisku

Příprava na hodinu

Čas: Uvažujte nad délkou – říká se, že lidé u videa (audia) udrží pozornost asi 20 minut. To neznamená, že lekce nemůže být delší, ale snažte se po dvaceti minutách zařadit nějakou „přepínací“ nebo aktivizační metodu. Celková délka přednášky by neměla přesáhnout příliš moc přes hodinu. Může jít o malé úkoly, odpovědi v chatu, akce. Nepoužívejte ale „zamyšlení se“, to není v online aktivitách dobrá cesta k udržení pozornosti. 

Slidy: Nemějte příliš textové slidy – studenti je budou číst a nebudou vás poslouchat. Tím ztratíte pozornost i šanci na to, že s vámi v přednášce „budou“. 

Platformy: Nebojte se propojít video s dalšími platformami, kde je možné spolupracovat a řešit konkrétní záležitosti semináře.

Samotná hodina

Kontrola techniky: Na začátku si ověřte, zda jsou všichni schopni adekvátně komunikovat. Pak můžete spustit záznam. 

Informování účastníků: Dopředu se snažíme upozornit, že (zda) probíhá nahrávání záznamu. 

Oční kontakt: Snažte se dívat co nejvíce do kamery, ne na obrazovku, do poznámek nebo na klávesnici. Pokud sledujete prezentaci, což je běžné, má student pocit, že obsah čtete. 

Zpětná vazba: Pracujte s textovým chatem – nechte studenty, ať se k něčemu vyjádří nebo se ptají. Obecně platí, že porozumění videu je horší než na přednášce, i váš kontakt je slabší. Nevidíte, co kdo chápe, jak rozumí – chat je cesta, jak je takový kontakt možné rychle a jednoduše navázat.

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.