Hlášení bezpečnostních incidentů

Bezpečnostní incidenty vyžadují řešení a úzkou spolupráci mezi uživatelem, který je nahlásí, a expertem, jenž je analyzuje. Na Masarykově univerzitě se o jejich řešení stará kyberbezpečnostní tým CSIRT-MU. Efektivní hlášení incidentu uživatelem nejen snižuje hrozby, ale je zároveň jeho povinností. Níže představujeme postup pro jejích účinné hlášení.

Jaké incidenty řeší kyberbezpečnostní tým MU?

Jedná se tedy pouze o ty incidenty, které se odehrávají v IT prostředí a síti MU (např. webové služby končící muni.cz). V praxi se může jednat například o (demonstrativní výčet):

  • zcizení přihlašovacích údajů útočníkem (např. phishing);
  • neoprávněný přístup k citlivým datům;
  • pokusy o prolomení hesla;
  • stažení malwaru do zařízení;
  • neobvyklé aktivity v síti.

Naopak problémy typu zapomenuté heslo do IS MU či nefunkční VPN nespadají mezi bezpečnostní incidenty a měly by být řešeny skrze technickou podporou.

  • KROK 1: zvolte způsob hlášení incidentu

    Incident můžete hlásit dvěma způsoby:

    1. Napsat e-mail na csirt@muni.cz.
    2. Vyplnit formulář (zde).


    V urgentních případech můžete volat na číslo +420 549 494 242 v pracovních dnech (9:00-17:00 hod.) přímo Kyberbezpečnostnímu týmu MU.

  • KROK 2: uveďte potřebné informace

    Ať už zvolíte jakoukoli formu nahlášení, vždy prosím vyplňte:

    1. Jméno, příjmení, UČO -> experti na kyberbezpečnost řešící incident musí ověřit Vaši totožnost.
    2. Popište detailně problém -> popište nám problém co nejpřesněji (příklad možných znaků napadení PC), a my se vás v případě potřeby doptáme.


    Hlásit incidenty přes osobní e-mail, bez uvedení UČO, může prodloužit proces řešení, proto prosím používejte univerzitní e-mail.

  • KROK 3: přidejte důkazy

    Pro předání důkazů v rámci:

    1. E-mailové komunikace (např. phishing nebo malware) -> přepošlete e-mail či přiložte jeho text s odkazy, a to včetně příloh a hlaviček –– návod pro jejich export naleznete zde.
    2. Dalších incidentů (např. ransomware v zařízení) -> přepošlete s textem e-mailu relevantní podklady, včetně obrazových materiálů (např. screenshoty).


    Screenshot může být užitečný i u incidentů v rámci e-mailové komunikace, ale vždy je prioritou přeposlat text e-mailu s hlavičkami.

Nahlásit bezpečnostní incident

Co dělat po nahlášení?

Po nahlášení se Vám experti z kyberbezpečnostního týmu ozvou do 24 hodin, během pracovních dní od 9:00 do 17:00, a poskytnou další instrukce. Rychlá odpověď na jejich dotazy z Vaší strany může urychlit řešení incidentu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.