Vážené kolegyně, vážení kolegové,
dovolte mi popřát Vám mnoho sil v nadcházející době online výuky a home office. Jakkoli by se mohlo zdát, že jsme technologiemi na CIT prodchnutí, a tudíž vítáme covidem zrychlený rozvoj využívání univerzitních IT služeb, nástrojů e-learningu a metod distanční výuky, vězte, že ani my nedáme dopustit na osobní setkávání tváří v tvář. V tuto chvíli už víme, že podobně jako na jaře i v podzimním semestru bude nutné většinu výuky řešit distanční formou a je proto důležité si postupy připomenout a případně najít i nové. Napříč létem a zvláště v posledních několika týdnech pro Vás testujeme stávající infrastrukturu (učebny, stream) a připravujeme také služby nové. O všem podstatném vás budeme informovat, přesto, pokud už nyní víte, že Vám můžeme s něčím pomoci, ozvěte se.
Srdečně za celý CIT, Zdeněk Záhora
|
Mnozí z nás na jaře své kurzy převedli do distanční formy z důvodu epidemiologické situace. Nyní nastává podobná situace a už teď víme, že většinu kurzů (ne-li všechny) bude i v podzimním semestru nutné učit distanční formou. Víte, které programy pro tuto formu výuky využít? Na tematickém webu online výuky pro Vás informace o doporučených postupech průběžně píšeme a aktualizujeme. Mimo jiné se dozvíte i o nejčastějších chybách a jak se jim při výuce vyhnout.
Všem, kdo ještě naši sekci o online výuce nečetli, ji velmi doporučujeme projít a přečíst si minimálně informace, které pro výuku Vašeho kurzu potřebujete. A pokud tyto stránky již znáte, sledujte novinky na těchto stránkách i nadále, protože v následujících týdnech chystáme přidávat další nové tipy o distanční výuce.
|
|
|
Jak jsme již dříve avizovali, nadešel čas přechodu ELFu do nového životního cyklu. Co to pro Vás znamená? Nejde jen o drobnou vizuální úpravu systému, ale i o nové funkce, které povedou k vyšší stabilitě a bezpečnosti systému, jeho rychlejší odezvě nebo lepší využitelnosti dat pro analytické účely. Jestliže máte své kurzy v ELFu, počítejte prosím s nutností přesunu do nové verze – aby byl přenos kurzu co nejjednodušší, připravili jsme pro Vás návod, kde je vše důležité popsáno krok za krokem. Převádějte prosím pouze kurzy, které budete v následujícím akademickém roce používat.
|
|
|
Společnost Microsoft v létě zapracovala do programu MS Teams několik nových funkcí, které bezpochyby uvítá při online výuce mnoho vyučujících. Pokud se tedy připravujete na distanční formu výuky, přečtěte si o funkcích v našem článku. Ve zkratce: nyní je možné zapnout přehlednější ovládací prvky videokonference, MS Teams umožňuje nastavení předsálí pro účastníky a zobrazení až 50 účastníků najednou a další. Výpis funkcí naleznete v našem článku.
|
|
|
Aby online výuka proběhla hladce a bez problémů, je nutné vybrat i správnou techniku jako jsou mikrofony, sluchátka a webkamery. Otestovali jsme několik zařízení, které Vám můžeme doporučit (v dobré cenové relaci a s dobrou kvalitou výstupu) a zároveň jsme vypracovali i několik doporučení, která mohou obecně vést k vyšší kvalitě videohovoru. Při výuce je totiž důležité se vyhnout šumu, ozvěně a podobným neduhům špatně nastavené techniky.
|
|
|
|
Potřebujete digitalizovat knihy, dokumenty nebo jiné materiály pro účely výzkumu či výuky? Na CIT nabízíme digitalizační služby zaměstnancům i doktorským studentům, přičemž používáme kvalitní skenery, které jsou šetrné ke knižním předlohám (nemusíte mít obavy ze skenování starších titulů). Dále nabízíme digitalizaci pomocí OCR, které umožňuje opticky rozpoznat text, v němž je následně možné vyhledávat nebo kopírovat. Naše skenery tedy nabízí funkce, které běžné kancelářské neumožňují.
|
|
|
|
Jestliže pracujete z domu, doporučujeme telefonní klapku přesměrovat na mobilní telefon, který máte pravidelně u sebe. Veškeré hovory směrované na pevnou linku v kanceláři budete moci přijímat přímo ze svého mobilu.
Kromě toho je možné si v případě potřeby i zvýšit měsíční objem dat k mobilnímu internetu, který je přiřazený k Vašemu služebnímu telefonnímu číslu (je k tomu však nutný souhlas Vašeho nadřízeného, protože datové tarify jsou vždy hrazeny z rozpočtu pracoviště).
|
|
|
|
Do zaměstnaneckých počítačů jsme přidali Centrum softwaru (ikonku byste měli najít na svém kancelářském počítači na ploše). To umožňuje instalovat aplikace, které nemáte v danou chvíli nainstalované, avšak jsou běžně používány, a proto je máme uložené v naší databázi aplikací pro volitelnou instalaci. Pro instalaci z Centra softwaru nepotřebujete instalaci schvalovat technikem CIT (tak jako tomu bývá u jiných programů) a navíc jsou aplikace pravidelně aktualizovány.
|
|
|
|
Ať už patříte mezi nové zaměstnance fakulty nebo u nás pracujete delší dobu, vždy je dobré vědět, na koho se obrátit v případě problému s technikou. Máme proto na webu samostatnou zaměstnaneckou sekci, kde najdete základní informace o informačních technologiích na fakultě a jak v případě potřeby kontaktovat naše techniky.
|
|
|
Tentokrát jsme historické okénko propojili s aktuální zprávou. Oficiálně vypínáme rezervační systém Foyer, který byl již z mnoha hledisek nedostačující. Posloužil dobře, ale je potřeba se posunout dál. :) Pro rezervace Foyer nyní prosím používejte IS MU podobně jako tomu je při rezervaci učeben.
|
|
|
Kde najdete novinky z CIT?
Na závěr si dovolíme připomenout komunikační kanály, kde můžete naše zprávy z IT prostředí na fakultě sledovat. Kromě tohoto newsletteru je to skupina na Yammeru, vývěska CIT v IS MU (zde doporučujeme nastavit si odběr) a aktuality na webu CIT (které se propisují i do portal.muni.cz).
|
|
|
Narazili jste na technický problém anebo potřebujete s něčím poradit? Požadavky na služby CIT zadávejte prosím přes web na adrese go.phil.muni.cz/pozadavek.
|
|
|
|
|