Co prozradí tisíce selfies?
S rostoucím podílem sociálních médií na tvorbě kulturního obsahu jsou objektem zájmu velmi často fotografie nebo videa sdílená na sociálních sítích. S takovým obsahem pracují i Manovichovy projekty, například SelfieCity, nebo Visual Earth. Dokazují, že analýza obrazu má využití i za hranicemi uměnovědných oborů. Příspěvky, které uživatelé sdílí, totiž mohou ledacos říci o lokalitě, ve které byly pořízeny nebo kulturním prostředí jejich autora. Například v projektu SelfieCity, který byl Manovichovým pilotním projektem v této oblasti, si tak můžete zjistit převládající jas i kompozici selfie fotek z jednotlivých měst, nebo jejich náladu.
V jednom z nejnovějších projektů Cultural Analytics lab, který zkoumá kulturu fotografií v několika megaměstech světa, Manovichův tým zanalyzoval miliony fotografií uživatelů Instagramu. Cílem bylo zjistit, zda mají fotografie pořízené v konkrétních městech svůj specifický styl, barevnou paletu či motivy. Z tohoto experimentu vyplynulo několik zajímavých výsledků. Například to, že Sao Paulo a Bangkok, které jsou od sebe vzdálené tisíce kilometrů sdílí téměř stejný styl fotografií i barevnost. Jedním z hlavních motivů fotografií z Tokya je jídlo, kdežto v Berlíně architektura a památky. A že nejbarevnější a nejsytější fotografie jsou pořizovány v Tokyu.
Analýza obrazu je bezpochyby metodou, která na rozdíl třeba od textové analýzy vyžaduje mnohem sofistikovanější technologie i software, nicméně její použití, jak je vidět z představených projektů, může přinést velmi překvapivé výsledky do výzkumu v oblasti umění a kultury.