LAW Migrace zaměstnaneckých počítačů


Migrace se týká pouze počítačů v kancelářích v budově Právnické fakulty.

Proč dochází k migraci?

Současné řešení běží na zastaralém systému a serverech, je nutná celková obměna architektury.

Co přesně bude znamenat migrace počítačů

V současnosti jsou počítače zapojené v kancelářích PrF obsluhovány servery na Právnické fakultě. Dokumenty na Ploše a ve složce Dokumenty jsou uloženy na diskovém úložišti také umístěném na PrF. Ve většině případů volíme přeinstalaci počítače na novější operační systém. Nově nainstalované počítače budou zapojeny do jiné sítě a do celouniverzitní domény UCN (v podobném systému už jsou fakultní notebooky). U velmi starých počítačů se plánuje jejich výměna.

Co to znamená pro uživatele?

Po migraci se uživatelé budou nadále přihlašovat přes svoje UČO a sekundární heslo. Programové vybavení bude sjednoceno. Jelikož se počítač přepojí do jiné domény, nebudou k dispozici veškerá data ihned po přihlášení. Data a nastavení programu budeme muset přemigrovat podle předchozí domluvy.

Kde budou moje data uložena

Po dokončené migraci počítače a prvním přihlášení na něj, je nutné se přihlásit do univerzitního úložiště OneDrive. Stačí spustit aplikaci OneDrive přes nabídku Start a přihlásit se do něj přes univerzitní login učo@muni.cz. Budete vyzvání k přihlášení přes jednotné přihlášení MU (primárním heslem). Po úspěšném přihlášení se k počítači připojí úložiště OneDrive a začne Vám synchronizovat soubory, které na něm máte. Spolu s těmito soubory se začnou do OneDrive ukládat také soubory z Plochy, ze složky Dokumenty a složky Obrázky. Vše tak budete mít uloženo na tomto úložišti. Stará data naleznete na disku U:. Stará data je potřeba přemigrovat do OneDrive úložiště.

Jaké to bude mít pro mě výhody?

Data a celé nastavení profilu uživatele se už nebudou ukládat přímo na server PrF, což velmi zrychlí přihlašování na počítač. Veškeré dokumenty uživatele budou po migraci a úspěšném přihlášení do služby OneDrive, uloženy v tomto cloudu. Přístup k OneDrive úložišti bude velmi jednoduchý a zabezpečený jednotným přihlášení MU. Pokud máte na notebooku přihlášenou službu OneDrive, dokumenty budou přístupné i tam.

Uložením dokumentů na OneDrive, získáte úložiště o velikosti 100 GB a další výhody jako je přístup k souborům přes webový prohlížeč, snadné sdílení s ostatními uživateli nebo verzování souborů. Budete se moci jednoduše vrátit (nebo jen podívat) na starší verze dokumentů.

Více informací o službě OneDrive, včetně návodů, zjistíte na adrese: https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-onedrive-pro-firmy

Kde najdu soubory přes OneDrive

Soubory naleznete na počítači ve složce OneDrive nebo přes webový prohlížeč na adrese https://o365.muni.cz/onedrive

Verzování souborů, sdílení, zálohování

Veškeré návody naleznete na adrese, v sekci návody: https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-onedrive-pro-firmy

Má toto řešení nějaké nevýhody?

Jelikož se nastavení účtu (profilu) už nebude ukládat na server, nebudou nikde uložené ani zálohované nastavení uživatele Windows, ani nastavení programů. Webové prohlížeče (Firefox, Chrome, Edge) nabízejí možnost synchronizace nastavení, hesel, formulářů apod. do účtu uživatele. Tuto službu je potřeba si aktivovat.

Do prohlížeče Chrome se můžete přihlásit přes svůj osobní login – například účet z mobilního zařízení se systémem android nebo můžete použít login učo@mail.muni.cz (pokud máte aktivovanou externí službu Google Workspace v IS - https://is.muni.cz/auth/extservices ).

Do prohlížeče Microsoft Edge je možné použít univerzitní login ve tvaru učo@muni.cz a přihlásit se přes jednotné přihlášení MU.

Do prohlížeče Mozilla Firefox je nutné si zaregistrovat účet (pokud již nějaký nemáte). Můžete použít svoji mailovou adresu.

Můžete se také obrátit na podporu PrF na adresu: podpora@law.muni.cz, kde Vám pomůžeme s nastavením.

Emailová pošta – volitelná migrace do O365

V rámci migrace počítačů, dáváme uživatelům možnost také migrovat poštu z fakultního serveru (mail.law.muni.cz) do univerzitního mailového řešení, založeném na Office 365. Pokud budete mít zájem, zařídíme migraci stávajícího mailového řešení do prostředí Office 365.

Emaily lze pak číst ideálně přes klienta MS Outlook anebo přes webové rozhraní (https://o365.muni.cz/outlook)

Alternativně lze také nastavit klienta Mozilla Thunderbird. Při používání tohoto klienta s poštou v O365 však nejsou synchronizovány kalendáře a kontakty.

Více informací o poště a klientu Outlook naleznete na těchto odkazech:

https://it.muni.cz/sluzby/e-mailove-ucty-a-posta

https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-outlook

Nejnovější verze Microsoft Office 365

Na počítač bude automaticky instalována nejnovější verze MS Office 365. Ta vyžaduje prvotní aktivaci na daném zařízení. Stačí se přihlásit pomocí loginu učo@muni.cz a zadáním primárního hesla. Licence se tak aktivuje na dané zařízení. Pokud by aktivace nezdařila, kontaktujte prosím podporu. Případně si můžete sami v inet.muni.cz (https://inet.muni.cz/app/iam/o365/user_overview) přepnout licenci na A3 – zaměstnanecká. Změna může trvat i několik hodin!

V budoucnu bude tato verze instalovaná také na fakultní notebooku a dojde tak ke sjednocení prostředí MS Office.

Více o verzi Microsoft Office 365 naleznete na těchto odkazech:

https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-office-365

https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-office-365/dalsi-informace/jak-ziskat-ucet-office-365-typy-uctu

Službu poskytuje a zajišťuje Centrum informačních technologií Právnické fakulty (CIT PrF).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.