Užijte si letní dny s klidnou hlavou a daty v bezpečí

Se začátkem léta, prázdninami a dovolenými jsme připravili několik tipů pro bezpečnější práci a ochranu dat v Microsoft 365. Odpočívejte bez obav s našimi tipy pro zabezpečení pošty, sdílení dokumentů či spolupráci ve skupinách a týmech. Díky nim se vyhnete řadě nepříjemných situací a užijete si volno s vašimi daty v bezpečí.

7. 6. 2023

Stačí se řídit několika jednoduchými pravidly, které přispívají k větší kyberbezpečnosti práce i studia, a hned budete mít po návratu z dovolených a výletů o starosti méně. Poradíme, co dělat se spamem a phishingem, naučíme bezpečné sdílení dokumentů a ukážeme, jak pracovat na cizím zařízení, aby nedošlo k úniku vašich přihlašovacích údajů. Zkrátka ať je vaše léto horké jen u vody, a ne z hlediska kyberbezpečnosti!

Nepřeposílejte si pracovní poštu na soukromý mail

První tip je velice snadný. Nepřeposílejte pracovní poštu do svých soukromých mailových schránek. Hrozí tak vyšší riziko úniku dat – a málokdo si uvědomí, že pokud zpráva obsahuje osobní údaje, dochází také porušování podmínek jejich ochrany (např. GDPR), protože po přeposlání se tyto údaje nenachází v IT systémech univerzity nebo smluvních partnerů. Zkrátka a jednoduše pracovní poštu držte v pracovní mailové schránce.

Bez popisku

Bez popisku

Spam a phishing – jak na ně vyzrát

I když máme na univerzitě nasazené antispamové a antiphishingové filtry, ne vždy jsou 100% úspěšné a občas nějaká nevyžádaná pošta dorazí až do vaší schránky. Pro takové případy je v MS Outlooku nástroj na hlášení nevyžádané pošty – pokud nerozpoznaný spam nebo phishing dorazí do vaší schránky, označte takovou zprávu jako nevyžádanou. V případě spamu dojde ze strany automatických filtrů k analýze zprávy a zlepšení výsledků do budoucna. Pokud označíte zprávu jako phishing, prověří ji bezpečnostní tým CSIRT-MU.

Proto je vhodné rozlišovat, co je spam a co phishing – nejen z hlediska nebezpečnosti, ale také s ohledem na zatížení dalších kolegů, kteří hlášení prověřují. Co je to phishing a více o něm najdete v přehledném v článku.

V případě, že potřebujete některou z mailových adres trvale zablokovat, či naopak nechcete, aby maily z ní zapadly mezi ty nevyžádané, můžete využít seznam blokovaných nebo naopak bezpečných odesilatelů, který se nachází v Outlooku. Na našem webu pak najdete také více informací o práci se spamem.

Sdílejte dokumenty s rozumem

Pokud dokument obsahuje důvěrné údaje, vždy se zamyslete nad tím, komu jej nasdílíte. Dobré je také dodržovat pravidla bezpečného sdílení:

  • Dobře zvažte, kdo k dokumentům nebo složkám potřebuje mít přístup. Je lepší sdílet cíleně konkrétním osobám než plošně.
  • Sdílení přes anonymní linky je rizikové – nikdy nevíte, kdo další se k dokumentu může dostat. Stačí, aby kolega nevědomky poslal link mailem dál, a problém může být na světě! Pokud už anonymní linky používáte, můžete časově omezit jejich platnost.
  • I pokud zvolíte typ sdílení „Lidé v MUNI“, jedná se o velmi široký okruh uživatelů! Pokud se takový link začne šířit po univerzitě, mohou se k dokumentu dostat nejen lidé z dalších pracovišť, ale také např. studenti či externisté s tzv. sponzorovaným účtem.
  • Při sdílení zvažte, s jakým oprávněním ostatní potřebují k dokumentu nebo složce přistupovat – ne vždy potřebují práva přímo k úpravám! Často stačí, že si mohou dokumentu zobrazit nebo úpravy jen navrhovat. Díky vhodně nastavenému oprávnění si ponecháte kontrolu nad dokumentem.
  • Nezapomeňte na to, že i adresát sdílení může dokumenty sdílet dál!

Chcete si připomenout, jak sdílet dokumenty? Mrkněte na přehledný návod.

Bez popisku

Bez popisku

Provádějte pravidelně revize sdílení

Spolupráce je pro většinu z nás denním chlebem, a tak je normální, že sdílíme soubory jak z OneDrive, tak i v rámci nejrůznějších týmů a pracovních skupin ze Sharepointu. Po čase už můžeme snadno ztratit přehled, komu jsme co nasdíleli a kam má kdo přístup. Naštěstí existují možnosti, jak provést audit sdílení a přístupů.

Dejte si pozor na public skupiny MS 365 a týmy

Týmy v Teams, skupiny Microsoft 365 a komunity v Yammeru (souhrnně je můžeme označovat jako týmy) mají dvě možnosti nastavení přístupu – soukromé nebo veřejné. Pokud je tým nastavený jako veřejný, může se do něj kdokoliv přidat bez vědomí vlastníka týmu a také dokumenty jsou dohledatelné a přístupné všem na univerzitě. Doporučujeme proto své týmy zkontrolovat a případně nastavení změnit dle vaší preference podle návodu.

Často má veřejné nastavení týmů či skupin svůj jasný záměr – jedná se např. o celouniverzitní diskusní či zájmové skupiny. Tady je naopak žádoucí, aby se do nich mohli přidávat všichni a jejich vlastníci nemuseli nové uživatele schvalovat. Pro většinu týmů však platí, že by měly být soukromé.

Bez popisku

Bez popisku

Zkontrolujte svá členství v týmech

S narůstajícím počtem projektů také narůstá počet týmů, skupin, sdílených schránek a kalendářů, které vlastníte a dál sdílíte nebo kde jste sami členy. Proto je dobré jednou za čas provést jejich kontrolu a ověřit, kdo další je mezi vlastníky nebo členy a jak jsou nastavena oprávnění pro přístup či sdílení. Pokud už není potřeba, abyste byli členy určité skupiny, je vhodné ji opustit.

  • Podívejte se na přehled týmů, skupin a komunit, kde jste vlastníky
  • Podívejte se na přehled týmů, skupin a komunit, kde jste členy

Jak se chovat na cizím zařízení?

Pokud pracujete na zařízeních, která například sdílíte s dalšími lidmi, vždy se přihlašujte do Windows přes vlastní účet a nezapomeňte se odhlašovat. Pokud na zařízení není možné používat vlastní účty (např. počítače u vědeckých přístrojů či v posluchárnách), přistupujte ke službám jen přes webové rozhraní a v anonymním režimu prohlížeče. Nemusíte tak myslet na odhlašování a vymazávání přihlašovacích údajů, ale stačí zavřít anonymní okno prohlížeče a ten přihlašovací údaje zapomene.

Bez popisku

Bez popisku

Buďte obezřetní při komunikaci

Pokud nahlásíte jakýkoliv problém, budou s vámi komunikovat pouze zaměstnanci univerzity – ať už kolegové z fakultních IT center, nebo z Ústavu výpočetní techniky. Nikdy vás nebude kontaktovat technická podpora Microsoftu. Pokud by vám někdo volal a vydával se za podporu Microsoftu, nikdy mu nesdělujte jakékoliv údaje a telefonát ukončete.

Nikdy neprozrazujte své přihlašovací ani jiné důvěrné údaje e-mailem ani telefonicky. Technická podpora z CIT nebo Service Desku je nebude nikdy vyžadovat. Pokud si nejste jistí, kdo vás kontaktuje (např. v případě externí firmy), neváhejte ověřit kontaktní údaje (e-mailovou adresu, telefonní číslo) na oficiálním webu společnosti.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.